Noul Hyundai i30 N - performanta si dinamism
i30 N este primul model al diviziei de performanta Hyundai N, construit pe platforma noii generatii i30. Conceput la Namyang, la Centrul Global de Cercetare si Dezvoltare al Hyundai Motor din Coreea, si testat la Nürburgring, i30 N a fost dezvoltat avand ca sursa de inspiratie domeniul motorsport si experienta Hyundai Motorsport in Campionatul Mondial de Raliuri. i30 N va fi produs la uzina Hyundai din Cehia, Nošovice (HMMC).
„Modelul i30 N a fost proiectat pentru a oferi experiente placute clientilor nostri, intr-un pachet de inalta performanta”,a declarat Albert Biermann, Vicepresedinte Executiv al Diviziei de Performanta.
i30 N dispune de un design atemporal, coerent, care include grila frontala tip cascada, inspirata de fluiditatea otelului topit, parte din noua identitate vizuala a gamei Hyundai. Initiala “N” simbolizeaza traseul sinuos al unui circuit de curse, unde i30 N atinge niveluri maxime de tractiune si precizie.
Obiectivul echipei Hyundai a fost de a pune accent pe placerea de a conduce, pe impactul emotional asupra conducatorului auto si mai putin pe valorile numerice – simpla masurare a rotatiilor pe minut. In timpul demarajului, schimbarile treptelor se realizeaza cu o sincronizare perfecta, fara socuri, in timp ce functia de supraalimentare creste cuplul (cu 7%) si acceleratia (cu 6-7%).
i30 N a fost supus unor teste de anduranta pe parcursul a 10.000 de kilometri desfasurati pe sectiunea Nordschleife a circuitului Nürburgring. Autovehiculul a participat de doua ori si la cursa de 24 de ore de la Nürburgring. Motorul si componentele au fost evaluate atat in anul 2016, cat si in 2017 din perspectiva comportamentului pe pista de curse. Franele au fost concepute pentru durabilitate, cu functie de racire suplimentara prin intermediul prizelor de aer pozitionate in spoilerul fata. Suspensia controlata electronic (ECS) permite conducatorului auto sa optimizeze i30 N in functie de conditiile fiecarei piste de curse. i30 N este dotat cu ambreiaj solid si durabil, iar transmisia manuala in sase trepte beneficiaza de o cursa scurta a schimbatorului, facilitand schimbarea rapida a treptelor de viteza.
i30 N este propulsat de motorul turbo de 2.0 litri, disponibil in doua niveluri de putere:
- pachetul “Standard” care livreaza 250 CP (consumul de combustibil in regim combinat: 7.0 l/ 100 km; emisii CO2 in regim combinat: 159 g/ km*)
- pachetul “Performance”, care beneficiaza de 275 CP (consum de combustibil in regim combinat: 7.1 l/ 100 km; emisii CO2 in regim combinat: 163 g/ km*). Ambele motorizari ofera un cuplu maxim de 353 Nm si o viteza de 250 km/ h. Functia “overboost” mareste cuplul pana la 378 Nm. Versiunea de 250 CP accelereaza de la 0 la 100 km/ h in 6,4 secunde*, iar varianta de 275 CP in 6,1 secunde*.
Motorul ofera un raspuns rapid prin intermediul turbocompresorului, i30 N fiind disponibil cu tractiune fata si transmisie manuala in sase trepte. Puterea este transferata la trenul de rulare, trecerea in urmatoarea treapta de viteza fiind realizata fara intreruperi de cuplu (gratie tehnologiei Rev Matching).
*Emisii de CO2 si consum de combustibil pe baza ciclurilor oficiale NEDC.
Modelul are tractiune fata si transmisie manuala in sase trepte. Garda la sol micsorata si suspensia rigidizata si controlata electronic conduc la reducerea ruliului, contribuind astfel la imbunatatirea manevrabilitatii si stabilitatii in viraje. Conducatorul auto are posibilitatea de a regla amortizoarele - de la setarea pentru deplasarile confortabile de zi cu zi, pana la setarea pentru pista de curse. i30 N a fost conceput, din punct de vedere aerodinamic, sa reduca portanta, mentinand o aderenta ferma, pentru o tractiune maxima. Diferentialul “N Corner Carving” contribuie la imbunatatirea aderentei, transmitand optim puterea catre fiecare roata. Pentru pasionati, controlul electronic al stabilitatii (ESC) poate fi total decuplat. Scaunele sport proiectate exclusiv pentru modelul N ofera suport lateral, pentru confort si siguranta.
i30 N dispune de cinci moduri de condus: Eco, Normal, Sport, N si N Custom, care au rolul de a modifica comportamentul autovehiculului, ajustand parametrii motorului, amortizoarele, controlul electronic al stabilitatii (ESC), diferentialul “N Corner Carving”, sunetul, directia si sincronizarea turatiilor.
Sistem variabil de supape de evacuare - include pachetul “Performance”
In functie de modul de conducere, pot fi selectate diferite moduri ale sunetelor evacuarii. Sunetul difera in functie de deschiderea supapei.
Prin intermediul sistemului “N Grin Control” sunt disponibile cinci moduri de condus: Eco, Normal, Sport, N si N Custom, care au rolul de a schimba comportamentul autovehiculului, ajustand parametrii motorului, amortizoarele, controlul electronic al stabilitatii (ESC), diferentialul “N Corner Carving”, sunetul, directia si sincronizarea turatiilor. In modul N Custom, conducatorul auto poate opta pentru setarile Eco, Normal, Sport si Sport+.
Puntea fata “N Power” a modelului i30 N beneficiaza de o rigiditate laterala marita, precum si de o greutate redusa comparativ cu versiunea in cinci usi. “N Power Sense” transmite un raspuns rapid si precis catre conducatorul auto, contribuind la imbunatatirea aderentei si transferul eficient al puterii motorului.
Modurile de pilotaj sunt afisate pe ecranul tactil de 5 inchi sau pe cel optional de 8 inchi. Meniul special dezvoltat pentru modul “N” ofera setari pentru motor, suspensie, directie, diferential (cu pachetul “Performance”), sincronizarea turatiilor cu transmisia, sunetul evacuarii si controlul stabilitatii.
Modelul dispune de sisteme precum: asistenta la coliziune frontala (FCA); asistenta la mentinerea benzii de rulare (LKA); asistenta pentru faza lunga (HBA), precum si functie inteligenta de avertizare asupra vitezei limita (ISLW).
i30 N este dotat atat cu Apple CarPlay, cat si cu Android Auto. Ambele sisteme permit conectarea dispozitivelor de tip smartphone. Mai mult, modelul dispune de un incarcator wireless, cu interfata standard Qi, pentru telefoanele mobile compatibile, precum si de un abonament gratuit pe sapte ani la serviciile LIVE, care pun la dispozitia conducatorului auto informatii actualizate in timp real despre: vreme, trafic, radare si puncte de interes.
Specificatii tehnice
Urmatoarele detalii tehnice sunt preliminarii.
Motorizari
Propulsor pe benzina: THETA 2.0 T-GDi (250 CP) | |
Tip | THETA 2.0 T-GDI, MLA 16 valve, DOHC E-CVVT |
Capacitate | 1.998 cmc |
Alezaj x cursa | 86,0 x 86,0 mm |
Raport de compresie | 9,5 |
Putere | 250 CP (184 kW) la 6.000 rpm |
Cuplu | 353 Nm la 1.450 ~ 4.000 rpm 378 Nm cu functia “overboost” |
Viteza maxima (km/ h) | 250 |
0 - 100 km/ h (secunde) | 6,4 |
Emisii CO2 in regim combinat (g/ km)* | 159 |
Consum de combustibil in regim combinat (l/ 100 km)* | 7.0 |
Consum de combustibil - urban (l/ 100 km)* | 9.5 |
Consum de combustibil - extraurban (l/ 100 km)* | 5.5 |
Propulsor pe benzina: THETA 2.0 T-GDi cu pachet “Performance” (275 CP) | |
Tip | THETA 2.0 T-GDI, MLA 16 valve, DOHC E-CVVT |
Capacitate | 1.998 cmc |
Alezaj x cursa | 86,0 x 86,0 mm |
Raport de compresie | 9,5 |
Putere | 275 CP (202 kW) la 6.000 rpm |
Cuplu | 353 Nm la 1.450 ~ 4.700 rpm 378 Nm cu functia “overboost” |
Viteza maxima (km/ h) | 250 |
0 - 100 km/ h (secunde) | 6,1 |
Emisii CO2 in regim combinat (g/ km)* | 163 |
Consum de combustibil in regim combinat (l/ 100 km)* | 7.1 |
Consum de combustibil - urban (l/ 100 km)* | 9.7 |
Consum de combustibil - extraurban (l/ 100 km)* | 5.7 |
Transmisii
Motor pe benzina | 2.0 T-GDi (250 CP) | 2.0 T-GDi (275 CP) |
Manuala | 6 | 6 |
Suspensie
Fata | McPherson |
Spate | Multi-Link |
Directie
Tip | R-MDPS (servodirectie asistata de motor electric montat pe caseta de directie) |
Raportul de demultiplicare al directiei | Standard: 12,23 (@360°) Cu pachetul “performance”: 12,31 (@360°) |
Raza de bracare | 5,8 metri |
Rotatii complete volan | 2,14 |
Frane
Fata | Disc, 17" (Standard) / 18" (cu pachetul “performance” |
Spate | Disc, 16" (Standard) / 17" (cu pachetul “performance” - FRANA DE MANA |
Cilindru principal | Φ23,81 |
Dimensiune servofrana | 10" (LHD,RHD) |
Dimensiuni interioare (mm)
Fata | Spate | |
Spatiu pentru cap | 994 | 977 |
Spatiu pentru picioare | 1.073 | 883 |
Spatiu pentru umeri | 1.427 | 1.406 |
Greutate** (kg)
THETA 2.0 T-GDi | ||
250 CP | 275 CP | |
Greutate proprie | 1.400 – 1.480 | 1.429 – 1.509 |
Greutate bruta | 1.950 | 1.950 |
*Emisii de CO2 si consum de combustibil pe baza ciclurilor oficiale NEDC.
**Conform estimarilor producatorului auto.